P E R S B E R I C H T
Sunetta Theijken ontwikkelt nieuwe arbeidsmarktformule
Jobclub: dé pitstop voor werkzoekenden
Dit najaar start een nieuw initiatief, opgezet om werkzoekenden in Noord-Nederland te helpen bij het vinden van ander werk: de Jobclub Noord-Nederland. Geen overbodige luxe, in een tijd waarin alle records qua ontslagen en werkloosheidscijfers gebroken lijken te worden. Deelnemers uit diverse organisaties komen tweewekelijks bij elkaar in de Jobclub, om kennis en vaardigheden op te doen en ervaringen uit te wisselen. Oprichter Sunetta Theijken is enthousiast over de resultaten van de pilot, die net is afgerond.
Het team van de Jobclub, v.l.n.r. Sunetta Theijken (initiatiefneemster Jobclub), Ron Overbeek (marketing & communicatie expert), Nynke Hiemstra (kleur & kleding expert), Rick Karg (portretfotograaf) en Harry Koning – niet afgebeeld -(jobmarketing & recruiter)
“Veel werkzoekenden vinden het lastig om hun zoektocht naar een andere functie vol te blijven houden”, aldus Sunetta Theijken, directeur van Effect Loopbaanadvies en oprichter van de Jobclub. “Dat gegeven heeft mij ertoe gebracht om te starten met de Jobclub Noord-Nederland: een ontmoetingsplaats voor medewerkers van diverse organisaties. We begeleiden kandidaten bij het zoeken en vinden van een nieuwe baan. Doordat we elkaar tweewekelijks zien, ontstaat er een band. Juist die vaste frequentie stimuleert mensen om door te gaan en vol te houden. De Jobclub lijkt verder wel een pitstop: deelnemers kunnen kiezen uit workshops, gegeven door experts op het gebied van succesvol solliciteren,jezelf presenteren in een sollicitatiegesprek, uiterlijke presentatie, (portret)fotografie, marketing & communicatie en sociale media. De resultaten van de pilot, die we dit voorjaar in Groningen hebben gedaan, zijn erg positief! Daarom gaan we dit najaar van start in de drie noordelijke provincies.”
Leren netwerken
In de Jobclub leren deelnemers hun eigen persoonlijke netwerk op en uit te bouwen. Ze ontmoeten ‘lotgenoten’ uit diverse bedrijven en organisaties en zetten de eerste stap in het leren netwerken. Ervaringen uitwisselen, praktische tips ontvangen, deze delen en in praktijk brengen, oefenen met het schrijven van CV’s en sollicitatiebrieven en met het voeren van sollicitatiegesprekken: het komt allemaal aan bod. Verder krijgt men tips op het gebied van uiterlijke presentatie, zoals kleding en verzorging. Naast alle zakelijke specificaties blijkt in de praktijk immers vaak, dat het oog van de HR-manager ook wat wil. De eerste indruk is daarom van cruciaal belang. Om het compleet te maken, wordt er van de kandidaten ook een professionele portretfoto gemaakt, voor op sociale netwerken zoals LinkedIn.
Stok achter de deur
Het op- en uitbouwen van een persoonlijke netwerk versnelt de zoektocht naar werk. “Honderd relaties weten nu eenmaal meer dan één”, stelt Sunetta. “De Jobclub is de katalysator, het vangnet én de stok achter de deur! Soms bieden werkgevers hun werknemers een Jobclub-traject aan en soms kiezen mensen er ook zélf voor. Ze zien deelname aan de Jobclub als investering in hun eigen ontwikkeling en toekomst. Bij de Jobclub kan het allebei!” Meer informatie via: www.jobclubnoordnederland.nl of www.effectloopbaanadvies.nl
Auteur: Rik de Ruijter